2011. január 17., hétfő

Kimpese


Vasárnap (csakhogy ne unatkozzunk), már útnak is indultunk János bácsiékkal, hogy egy kimpesei gyógyszertárat/kórházat és egy kivuvui leprakórházat támogassunk étellel, gyógyszerrel. Több órás útnak néztünk elébe, melynek egy jó részét autópályán tettük meg, ami szerintem egy magyar harmadrangú útnak volt megfelelő. Mindegy, kifizettük a díjat, vettünk mbikát, banánt, baguettet és száguldottunk. Gyönyörű táj vett körül bennünket, bokros szavanna mindenfelé, apró falvak (?) - ha azt a néhány portól vörös agyagházat annak lehet nevezni az út mellett, természetesen árusok mindenfelé. Bacongo megyében van egy terület, ahol a klíma hűvösebb, mint máshol. Itt találtunk egy piacot, ahol meg is álltunk zöldséget (káposzta, répa, vöröshagyma, paradicsom, erős paprika, uborka), mangót venni. Természetesen borzasztóan érdekesek voltunk, egy kis srác rögtön a szandálomra pályázott, legalábbis amennyire értettem amit mondott. Douman - az EVS projektvezető itt Kongóban - rögtön eladta France-ot kinshasai politikusnak, kérdezte France, hogy nem látták- e már a tv-ben, persze az eladó hölgy bizonygatta, hogy de, már emlékszik, valóbban látta már a digitális tv-ben. Mondjuk, ahogy kinézett el is hiszem, hogy valami nagytiszteletnek örvendő személyiségnek tűnt.

A hosszú (és érdekesmód egyáltalán nem fárasztó) út után végre megérkeztünk Kimpesébe. Fantasztikus hely, amilyenre vágyik minden afrikai túrista, vörös föld mindenfelé, rendezett udvarok, kedves emberek. A lakásunk elképesztő volt, a hálószobában kimondottan hideg volt. Éljen a 18 °C-ra állított légkondi, mely azt eredményezte nálam, hogy egy pillanatra azt gondoltam, hogy szafarizni jöttem Afrikába. Kinéztem az ablakokon, hihetetlenül zöld, buja növényzet, a lányok a fűben fekve tanulnak. Lepakoltunk és nekiálltunk vacsorát készíteni, azaz összeszelni a zöldségeket, hogy kiadós salátatálat készítsünk belőle. Bár ez még csak a harmadik napunk volt, mégis hihetetlenül vágytam egy kis nyersre. Egyáltalán nincs a kultúrájukban a nyers étkezés, Douman és a sofőrünk közölték, hogy ők máshol esznek, mert a nyers saláta nekik nem étel (Klári, rögtön eszembe jutottál :-)).

Vacsora után még megfűszereztük a pihenésünket azzal, hogy az egyik oldalon leszakadt az ágy, pedig épp, hogy csak rá sem telepedtünk. Miután sikerült egy nagy vizesflakonnal kitámasztani, elhelyezkedtünk a nem éppen dupla ágyra tervezett moszkítóháló alatt, és elaludtunk. Éjjel kiadós esőt kaptunk, így reggel minden sokkal gyönyörűbb volt, mint előző nap. Nagyon békés volt a táj, megnyugtató volt kiülni a teraszra olvasgatni, annyira biztonságban éreztem magam. Időközben egy helyi lány telepedett le mögém, tanulni jött, órákon át tanult, mi már rég elindultunk a gyógyszertárba, amikor még mindig...

A gyógyszertárban nagyon szimpatikus orvosokkal, gyógyszerészekkel találkoztunk, kimondottan hálásak voltak az adományokért, mi pedig a finom péksüteményért és sucré-ért (természetesen) amivel megkínáltak. Átsétáltunk a gyógyszergyárba. Tavaly óta áll üresen, ez az - afrikai viszonyokhoz képest -  elképesztően jól felszerelt gyár, sterilizáló, tabletta és infúziókészítő, profi hűtőrendszerek, stb... Fél éven keresztül havi 100 ezer $ kéne ennek beindításához, különben el lehet temetni az egészet. Nem tudom, hogy valaha lesz-e ember, aki tudná támogatni, János bácsi sem lát rá kilátást, hogy beinduljon, én azért bizakodó vagyok.

Ezután elindultunk Kivuvuba, a leprakórházba. Nagyon megható volt találkozni azokkal az emberekkel, ahogy sugárzott róluk a hála, az öröm, hogy nem felejtkeztek el róluk. Mi az adományért cserébe vidám éneket kaptunk, és egy megható beszédet az egyik pacienstől, akinek a lábfejét már csonkítani kellett, de talán boldogabb volt, mint sok egészséges, jómódú embertársa. Sokat tanultunk itt. A mi európai "nyomorunk" nem mérhető ahhoz, amit ezek az emberek elhordoznak napról napra, mégis boldogok és békések, megnyugodtak Isten szeretetében, tudják, hogy amikor feltámadnak akkor egészségesek lesznek, és tulajdonképpen mirt ne örülnének, számukra minden újabb nap egy ajándék.

Nagyon boldog voltam, hogy ott lehettem közöttük. Nem feledtem el azt a délelőttöt. Kimpesébe visszaindulva kezdtem azért megéhezni, vártam már az ebédet. Igazán megtisztelő volt orvosok között elfogyasztani, a nem éppen szűkösre tervezett ételt. Kezdtünk sucrével, majd folytattam teku-tekuval, hallal, rizzsel, meg valami fufu szerűvel, ami erjesztett maniókából készül (restellem, de Peti ette meg a végét, mert féltem, hogy kijön belőlem). De volt még marhahús is, amit csak nagy ünnepekkor esznek a gazdagok. Ez ám a megtiszteltetés. Desszertnek ananászkarikát kaptunk (nem ám Tesco-sat :-)), majd ezt követően elindultunk haza. Szomorúan búcsúztam el a tájtól, remélem a hat hónap alatt eljutunk még ide.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése